Cari:
• Norniani: Mengenali Dunia Fesyen Beijing 2012-02-28
Setelah berada di Beijing, baharulah tahu betapa hebatnya pusingan dunia fesyen China. Tidak hairan betapa ligatnya Beijing mengalami evolusi Fesyen setaraf Paris. Selain dirasuk dengan minat memiliki teknologi tercanggih, minat kedua bagi golongan muda pastinya mengenakan fesyen terkini yang ber 'ikon' Barat. Tidak kurang juga gejala K pop turut mempengaruhinya.
• Noriani: Di bawah naungan Si Naga..... 2012-01-24
Tahun ini agak istimewa kerana Tahun Naga. Mengikut kepercayaan masyarakat Cina, Naga melambangkan kekuatan dan tuah khususnya mengawal air, hujan dan banjir. Dalam istilah Yin dan Yang, naga adalah Yang (jantan) yang melengkapi fenghuang (phoenix cina) yang bersifat yin (betina).
• Noriani:Tahun Baru Cina ....Kukuhkan Tradisi Bersama keluarga. 2012-01-23
Semalam pergi ke Silk Street. Niat dihati hendak membeli belah. Tapi hampa kerana ditutup. Ramai juga pelancong asing yang kecewa. Bayangkan berbilion USD yang hilang dalam sehari apabila pusat tumpuan pelancong itu ditutup. Ini termasuklah dari seorang pembeli dari Malaysia yang dah simpan niat nak berbelanja sakan di situ.
• Farah: Buat Peminat Kucing... 2012-01-17
Di Beijing ini lebih kerap kita lihat orang membela anjing daripada kucing. Nak cari orang yang ada kucing susah sekali. Selain kucing liar di kawasan CRI, memang tak nampak kucing. Rindu betul nak dengar bunyi kucing mengiau. Jadi sekali-sekala terlihat kedai kucing, perasaan saya tidak dapat dibendung.
• Farah: Terpukau Oleh Penenun 2012-01-09
Hujung minggu yang lalu, sewaktu berjalan-jalan di kawasan Qianmen saya terlihat seorang wanita yang sedang tekun menenun selendang di celah-celah lorong kedai. Hasil tangannya berwarna-warni dan cantik, tetapi keadaan ekonomi tidak mengizinkan saya untuk membeli walau sehelai pun.
• Farah: Menara Patung Beruang 2012-01-06
Sewaktu di pusat membeli-belah The Place, atau Shi Mao Tian Jie dalam bahasa Mandarin, beberapa hari yang lalu, saya terkejut apabila terlihat sebuah menara yang diperbuat daripada beratus-ratus buah patung beruang.
• Noriani: Kuasa Mikro Blog 2012-01-04
Rakan sepejabat di Beijing yang baharu pulang dari Malaysia begitu teruja menunjukkan foto yang diambil di Langkawi sudah dilayari hamper 50 ribu pelayar internet sejak disiarkan di Mikro Blog dua minggu lalu. Itu membuktikan betapa rakyat negara China ini begitu mementingkan keindahan alam semula jadi. Tidak hairanlah kalau tumpuan destinasi pelancong mereka lebih tertumpu kepada Pulau Perhentian, Pulau Redang, Pangkor, Langkawi selain Sabah, Sarawak yang masih memiliki flora dan fauna serta keindahan pantai yang menambat jiwa.
• Noriani: Berakhirnya Tahun Penuh Cabaran.. 2012-01-03
Tatkala menjejak kaki di Beijing, hati ini mengharapkan sambutan salji namun tak kesampaian nampaknya. Cuaca dingin dengan matahari begitu girang sekali menyambut ketibaan perantau sepi. Alahai., hari pertama di awal tahun tak menjadi nampaknya.
• Noriani: Buah tangan, tak menang tangan 2011-12-05
Hampir sebulan memikir cara nak elak menambah berat beg, lebihan muatan boleh dikenakan caj RM100 bagi setiap kilogram. Alahai, peningnya. Bila dah beli tak tahu nak sumbat kat mana sampai kena pinjam beg pulak. Semalam cari beg mengikut saudara terapat di Beijing ini, beg apek. Hilang glamourlah pulak kalau bawa beg tu pulang, dah lah semalam salon rambut dekat Apartment terpotong rambut macam sahabat kat Jinjang sana, ini kalau bawa balik beg apek pulak tu, memang sah bukan balik dari Beijing tapi Jinjanglah maknanye...
• Noriani: Bertuahnya... 2011-12-03
Kejayaan tidak akan datang bergolek... Itulah yang dibuktikan termasuk Radio Antarabangsa China, CRI. Sudah genap 70 tahun dan kejayaan hari ini tidak akan terhenti . Itu keazaman yang terpancar semasa diri ini diberi penghormatan menjadi salah seorang pengerusi bagi sesi dalam Forum Kerjasama Media Penyiaran Metropolitan Antarabangsa anjuran CRI disebuah hotel terkemuka di Beijing.
prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
   Webradio
Siaran Bahasa Melayu:
Jadual Siaran

• Awan berwarna Merah di Tembok Besar China

• PM Li Sampaikan Laporan Kerja Kerjaan dalam NPC
Lagi>>
© China Radio International.CRI. All Rights Reserved.
16A Shijingshan Road, Beijing, China